Zmiana  Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Ocena skutków regulacji.

Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji

Opracowanie projektu zostało poprzedzone przeprowadzeniem szerokich prekonsultacji projektu z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowy Instytutem Badawczym, Instytutem Medycyny Pracy im prof. J. Nofera w Łodzi, Państwową Inspekcją Pracy. Ponadto zostało zorganizowane spotkanie prekonsultacyjne z ww. instytucjami i przedstawicielami resortów: Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii i Ministerstwa Zdrowia.

Projekt rozporządzenia został przekazany do zaopiniowania do następujących partnerów społecznych:

  • na podstawie art. 19 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 854, z późn. zm.) do:
  • Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych;
  • Forum Związków Zawodowych;
  • NSZZ „Solidarność”.
  • na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. z 2022 r. poz. 97, z późn. zm.) do:
  • Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Konfederacji „Lewiatan”;
  • Związku Rzemiosła Polskiego;
  • Związku Pracodawców Business Centre Club;
  • Związku Przedsiębiorców i Pracodawców;
  • Federacji Przedsiębiorców Polskich;
  • Polskiego Towarzystwa Gospodarczego.

Projekt rozporządzenia został również przekazany do zaopiniowania:

  • Radzie Dialogu Społecznego – na podstawie art. 5 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.);
  • Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego – na podstawie art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 6 maja 2005 r.o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2024 r. poz. 949).

Ponadto, na podstawie § 38 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. z 2024 r. poz. 806) projekt został przekazany do zaopiniowania:

  • Głównemu Inspektorowi Pracy – na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2024 r. poz. 1712);
  • Rzecznikowi Małych i Średnich Przedsiębiorców – na podstawie art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 1668).

W ramach konsultacji publicznych projekt został przekazany do:

  • Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (CIOP-PIB);
  • Instytutu Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera w Łodzi (IMP);
  • Stowarzyszenia Prawa Pracy;
  • Krajowej Izby Gospodarczej;
  • Związku Liderów Usług Biznesowych w Polsce;
  • Stowarzyszenia Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej;
  • Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy;
  • Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”;
  • Fundacji Małych i Średnich Przedsiębiorstw;
  • Stowarzyszenia Ochrony Pracy;
  • Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Pracowników Służby BHP.

W ramach uzgodnień uwagi wpłynęły z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Obrony Narodowej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Koordynatora OSR, Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministra – Koordynatora ds. Służb Specjalnych.

W ramach konsultacji publicznych uwagi przedstawiły: CIOP-PIB, IMP, Stowarzyszenie Inspektorów Pracy RP, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, Związek Pracodawców Polska Miedź, Porozumienie Zielonogórskie, Transport i Logistyka Polska, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Służby BHP, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Organizacja Pracodawców Rada Przedsiębiorców, Stowarzyszenie Producentów i Importerów Akumulatorów i Baterii w Polsce oraz trzy osoby prywatne.

Ponadto wpłynęły opinie ze strony Głównego Inspektora Pracy, Głównego Urzędu Statystycznego, Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, a także partnerów społecznych: strona związkowa – NSZZ Solidarność, OPZZ i Forum Związków Zawodowych, strona pracodawców – Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP i Polskiego Towarzystwa Gospodarczego, Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Konsultacje publiczne były prowadzone wraz z opiniowaniem projektu rozporządzenia przez partnerów społecznych oraz uzgodnieniami projektu rozporządzenia z innymi resortami. Omówienie wyników konsultacji publicznych i opiniowania zostanie przedstawione w raporcie z konsultacji publicznych i opiniowania.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248 oraz z 2024 r. poz. 1535) oraz § 52 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów projekt ustawy został udostępniony na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny.